Jak szef może zadbać o zdrowie swoich pracowników?
Niekiedy szefowie przyklejają swoim pracownikom etykietki. W oczach szefa jeden z podwładnych jest skory do kooperacji, drugi będzie chciał rywalizować, trzeci jest najbardziej wydajny w zadaniach zindywidualizowanych. Jednak który z nich będzie cyklicznie przebywać na zwolnieniach lekarskich, a który okaże się wystarczająco zdrowy, żeby częściej pracować niż chorować? Który, poprzez dbałość o profilaktykę zdrowia, będzie dążył do zwiększania własnej efektywności zawodowej? Tego obecnie szef nie wie.
Niestety, nawet sam Abraham Maslow nie uwzględnił dobrego zdrowia w swojej piramidzie ludzkich potrzeb. Zatem skąd pomysł, że to właśnie pracodawca miałby uznać dobre zdrowie pracowników za wartość samą w sobie, i – co za tym idzie – chcieć na nie wpływać, czy wręcz je kreować? Czy etykieta „zdrowy” przypięta do pracownika mogłaby spowodować, że chciałby on zachowywać się zgodnie z nią?
Ciało – dbajmy o profilaktykę
We współczesnym świecie istnieje kult ciała. Pracownicy uprawiają sport przed lub po godzinach pracy, aby podtrzymać młodość i wydolność fizyczną. Jednak na styl życia składa się nie tylko regularna aktywność fizyczna, seksualna, czy regularny cykl dnia i nocy oraz dieta. Styl życia to także regularne wykonywanie badań profilaktycznych. A o tym – zdaje się – zapominamy. Badania lekarskie w pracy kojarzą się nam jedynie z przykrym obowiązkiem, kiedy to musimy wykonać badania okresowe. A przecież to nie wszystko.
Nowa kompetencja menedżerska
Zdolność jest rozumiana jako unikatowa łatwość, szybkość i wysoka jakość w wykonywaniu danej czynności, jako sprawność psychiczna odróżniająca jednego człowieka od drugiego. Jako lekarka i ekonomistka zastanawiam się, czy może w zakres zdolności menadżerskich powinna wchodzić też umiejętność budowania świadomości o profilaktyce zdrowia wśród pracowników i zachęcania ich do wykonywania badań profilaktycznych... Może warto, by szefowie podarowali każdemu pracownikowi dodatkowy, pełnopłatny dzień wolny na wykonanie wszystkich tych niezbędnych badań? W 2019 roku w polskim kalendarzu jest trzynaście ustawowych dni wolnych od pracy. Są związane ze świętami kościelnymi lub państwowymi. Żadne nie łączy się z promocją zdrowia ani z jego profilaktyką. Tymczasem na świecie siódmy kwietnia został uznany przez WHO za Dzień Zdrowia. Gorąco apeluję o to, aby pracodawcy wprowadzili tradycję Światowego Dnia Zdrowia w Polsce i wysyłali w tym dniu swoich pracowników na badania profilaktyczne!
Co powinniśmy badać?
Na liście corocznych badań profilaktycznych powinny znaleźć się badania z krwi, ale także badania obrazowe i specjalistyczne. Dzięki zapobieganiu poważnym chorobom lub wykrywaniu ich na wczesnym etapie, pracownicy będą bardziej wydajni i rzadziej będą korzystać ze zwolnień lekarskich oraz z urlopów zdrowotnych. Na takim dodatkowym dniu wolnym przeznaczonym na badania skorzystaliby wszyscy: pracownicy, pracodawcy, państwo i służba zdrowia.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Szef, poprzez dbałość o zdrowie pracowników, może zapobiegać wielu chorobom, budować poczucie satysfakcji wśród zespołu i zwiększać jego efektywność. O ile nadanie etykiety „zdrowy” nie spowoduje, że każdy pracownik taki rzeczywiście będzie, to uzupełnienie stylu zarządzania o umiejętność promowania badań profilaktycznych na pewno zwiększy prawdopodobieństwo posiadania zdrowszego i szczęśliwego zespołu.
Więcej:
glosmordoru.pl